9 nowych projektów Animatorów Dobra Wspólnego
Partnerzy, którzy angażowali się w projekty realizowane w ramach programu „Lokalne Partnerstwa PAFW” w pierwszej i drugiej edycji, zostali zaproszeni do wzięcia udziału w nowym konkursie grantowym. Za dziewięcioma wybranymi projektami stoją animatorzy dobra wspólnego, którzy mają pomysły na to jak animować lokalne społeczności. Powstaną scenariusze zajęć, prezentacje, gry, czyli materiały, które będzie można wykorzystać na szkoleniach i konferencjach. Dzięki nim o dobru wspólnym będą mogli się usłyszeć ci, którzy jeszcze nie mieli okazji dowiedzieć się co stoi za tym coraz szerzej znanym pojęciem.
Poniżej krótko opisujemy projekty wybrane w konkursie:
Fundacja Nauka dla Środowiska: Wirtualny mini-weryfikator przestrzeni (wyróżniony)
Wypracowywane narzędzie – weryfikator w formie mini aplikacji komputerowej ma określać co jest przestrzenią publiczną i dobrem wspólnym. Aplikacja będzie miała charakter edukacyjny, pozwalając oswoić się użytkownikom z trudnymi (często abstrakcyjnymi) pojęciami, a drugiej strony praktyczny, gdyż pozwoli jednoznacznie określić czy dany obszar spełnia kryteria dobra wspólnego i przestrzeni publicznej, czy nie. Narzędzie zbudowane będzie z różnorodnych kategorii pytań dzięki którym użytkownik, krok po kroku zweryfikuje, czy obszar którym się zajmuje można określić jako „dobro wspólne” i „przestrzeń publiczną”. Jednak odpowiadając na poszczególne pytania możliwe będzie również dojście do niezależnej drogi, na końcu której użytkownik odkryje, że próbuje zjednoczyć społeczność lokalną wokół dobra klubowego lub dobra prywatnego.
Fundacja Fundusz Lokalny SMK: „Oxford w Sandomierzu” czyli organizacja regionalnej ligi debat młodzieży (wyróżniony)
Celem projektu jest budowa nowego partnerstwa oraz uatrakcyjnienie i wypromowanie debat młodzieżowych. Efektem będą nie tylko scenariusze debat, opisy oraz system nagród ale także, co jest kluczowe w pracy z młodzieżą, skutki zaangażowania i uczestnictwa młodzieży: propozycje wszystkich tematów do dyskusji, które młodzi liderzy uznają za ważne na poziomie szkoły, gminy, powiatu, tematy dyskusji z politykami, filmy tworzone przez młodzież, które przedstawią ich postrzeganie całego procesu uczestnictwa w dyskusjach publicznych, raport ewaluacyjny dotyczący trzech narzędzi animacji: „debat „Młodzi gniewni…”, debat „Młodzi a politycy”, gry ulicznej „Labirynt kultury” jako formy nie tylko animacji kulturowej ale postrzegania sztuki, dziedzictwa narodowego w kategorii „dobra wspólnego” .
Fundusz Lokalny Masywu Śnieżnika: Z Marianną w grze
Celem projektu jest stworzenie gry komputerowej „Marianna Orańska”. Dzięki umiejscowieniu w grze historycznej postaci księżniczki Marianny von Oranien oraz miejsc z nią związanych w Kotlinie Kłodzkiej w nowoczesnej formie dostarczona zostanie wiedza, która jest podstawą do budowania poczucia tożsamości. Gra będzie zawierać elementy edukacyjne: krajoznawcze, kulturoznawcze, historyczne. Sposób podania informacji poprzez grę ma szansę dotarcia do najmłodszych pokoleń mieszkańców Masywu Śnieżnika. Nowy sposób docierania z wiedzą pozaszkolną do młodzieży daje szansę na zaszczepienie idei wspólnoty miejsca poprzez pokazanie pozytywnych wzorców z historii regionu. Poza grą pojawi się także informacja o Funduszu Wieczystym Marianny Orańskiej oraz tzw. szybka ścieżka przekazywania środków na fundusz.
Stowarzyszenie Artystyka: „Tajemne ścieżki miast” – pakiet gier miejskich
Zestaw czterech gier miejskich, których fabuła pozwoli użytkownikowi w innowacyjny i niekonwencjonalny sposób zapoznać się z historią oraz najważniejszymi atrakcjami turystycznymi miast śnieżnickich. Do rozegrania poszczególnej gry miejskiej niezbędny będzie wyłącznie telefon komórkowy z aplikacją skanera kodów QR oraz wydrukowana ze strony www lub otrzymana w wyznaczonym przez realizatorów projektu punkcie tzw. karta gry. Te dwa elementy pozwolą użytkownikowi na rozpoczęcie wędrówki i rozszyfrowanie umieszczonych w przestrzeni miejskiej naklejek z kodami QR. Ich odnalezienie, zeskanowanie i odczytanie za pomocą telefonu zakodowanej treści pozwoli zachować ustaloną kolejność eksploracji zakątków miejscowości oraz atrakcji. Zastosowanie kodów QR umożliwiać będzie także rozwiązywanie zadań mających wpływ na przebieg dalszej gry.
Żywiecka Fundacja Rozwoju: GRAJ o Dobro Wspólne
Celem projektu jest opracowanie i przetestowanie gry terenowej/miejskiej – „Wygraj z czadem”. Gra zostanie podzielona na dwa etapy. Etap pierwszy będzie wprowadzający do gry za pomocą quizu online. Zawierać będzie pytania z kilku działów tematycznych sprawdzającym wiedzę, za który przyznawane będą punkty. Następnie spośród zespołów biorących udział w etapie internetowym wyłonionych zostanie 10 najlepszych, które spotkają się na ulicach Żywca aby w formie zabawy wykorzystać zdobytą wcześniej wiedzę.
Drugi etap będzie stanowić Gra Miejska. Udział w niej weźmie 10 najlepszych zespołów wyłonionych w etapie internetowym. Uczestnicy (zespoły) będą reprezentować określone kraje/państwa/ krainy mające poważny problem z czystością powietrza. Uczestnicy gry poprzez rozwiązywanie przygotowanych zadań w różnych punktach miasta będą mieli za zadanie tak wpływać na losy krajów by doprowadzić do stanu CZYSTEGO POWIETRZA.
Fundacja Fundusz Lokalny SMK: Miasto Młodych Artystów – Super Wolontariusz
W ramach projektu testowany będzie Namiot Spotkań czyli zorganizowanie według scenariusza dwudniowych spotkań w Sandomierzu dla uczestników projektu (a także uczestników wydarzenia Miasto Młodych Artystów), podczas których nastąpi prezentacja osiągnięć i wymiana dobrych praktyk z zakresu wolontariatu z udziałem zaproszonych gości – 20 wolontariuszy z Centrum Wolontariatu z Kraśnika (woj. lubelskie). Planowane efekty projektu obejmują: Scenariusz, regulamin, logistyka działań oraz fotograficzna dokumentacja gry miejskiej dla wolontariuszy pt. „Super Wolontariusz” opartej o zasady grywalizacji.
Fundusz Lokalny Masywu Śnieżnika: Paszport Masywu Śnieżnika
Paszporty zawierać będą mini zdjęcia ciekawych miejsc Masywu Śnieżnika wraz z opisem i miejscem na pieczątkę. W myśl ludowego powiedzenia „cudze chwalicie, swego nie znacie”, realizatorzy projektu chcą przybliżyć mieszkańcom gmin śnieżnickich bogactwo atrakcji turystycznych regionu – od miejsc ważnych historycznie, po bogactwa naturalnego krajobrazu. Drugim elementem projektu jest kampania promująca aktywny wypoczynek połączony za zdobywaniem wiedzy o regionie. Nagrodą dla każdej osoby, która odwiedzi wszystkie atrakcje wymienione w paszporcie będzie wizerunek herbu gminy (figurka, grafika, moneta), w której realizowany będzie paszport. Dla osób, które odwiedzą wszystkie miejsca wykazane w paszportach przewidziana zostanie specjalna nagroda.
Stowarzyszenie Centrum Aktywnych – Gniew: Opanuj Gniew – partnerstwo na rzecz rozwoju lokalnego produktu turystycznego
Celem projektu jest wypracowanie modelu partnerstwa lokalnego nastawionego na rozwój turystyki oraz strony internetowej promującej produkty turystyczne. Temu będą służyć m.in. kawiarenki obywatelskie – comiesięczne spotkania partnerów, podczas których omawiane są różne bieżące problemy dotyczące budowania wspólnego produktu turystycznego; warsztaty dla opowiadaczy – przewodników turystycznych; zorganizowanie atrakcji miejskich w ramach Nocy Muzeów, warsztatu poświęconego diagnozie stanu lokalnego produktu turystycznego oraz stworzenie strony promocyjno-informacyjnej.
Fundacja Bieszczadzka: Obudź się i do dzieła
Projekt zakłada organizację warsztatów dla młodych ludzi z wykorzystaniem elementu coachingu: przeprowadzanie demonstracji, burza mózgów, odgrywanie ról, mini wykłady, dyskusje grupowe, modelowanie, gry i ćwiczenia. Przeprowadzenie warsztatów w oparciu o coaching zainicjuje w młodych chęć zmiany, skłoni ich do refleksji – zainspirowanie do pozytywnej zmiany życia ku lepszemu zgodnego z odkrytymi talentami, marzeniami czy pasjami.
Narzędzia animacji, które powstaną w ramach projektów zostaną umieszczone w Bibliotece Dobra Wspólnego.