Ruszył nabór do III rundy Programu Rozwoju Bibliotek
Około 450 bibliotek dołączy do ponad 3300 placówek biorących już udział w Programie Rozwoju Bibliotek w ramach trwającego naboru do III rundy.
Do Programu mogą przystąpić biblioteki publiczne z gmin wiejskich, wiejsko-miejskich oraz z małych miast do 20 tys. mieszkańców, które nie brały udziału w I i II rundzie oraz nie są uczestnikami projektu „Rozpracuj to z biblioteką”. Biblioteki otrzymają sprzęt (komputery, drukarki, urządzenia wielofunkcyjne, rzutniki), a pracownicy bibliotek wezmą udział w pięciodniowych szkoleniach komputerowych organizowanych w ich województwie oraz w warsztatach planowania rozwoju biblioteki, podczas których dowiedzą się, jak pracować metodą projektu z udziałem różnych instytucji w gminie, jak nowocześnie promować swoje usługi i jak pracować w grupie. Po zakończeniu warsztatów planowania rozwoju biblioteki oraz przygotowaniu swojego planu rozwoju, biblioteki będą miały szansę na dofinansowanie realizacji wybranych działań w ramach konkursu grantowego „Aktywna Biblioteka”. Bibliotekarze będą również mogli skorzystać z wizyt studyjnych, pomocy ekspertów i wziąć udział w organizowanym co roku kongresie bibliotek publicznych.
Lista uprawnionych bibliotek znajduje się tu.
Celem Programu Rozwoju Bibliotek jest wspieranie bibliotek publicznych w przekształcaniu się w nowoczesne, wielofunkcyjne centra dostępu do informacji, kultury i edukacji, animujące aktywność obywatelską. Do I rundy zakwalifikowały się 1873 biblioteki, do których w 2011 roku, w ramach II rundy, dołączyły 1454 placówki. Dotychczas 3327 placówek bibliotecznych zostało m.in. wyposażonych w sprzęt komputerowy. Trafiło do nich blisko 3 tysiące komputerów z oprogramowaniem, tysiące urządzeń wielofunkcyjnych oraz aparatów cyfrowych, a także setki drukarek, laptopów i projektorów multimedialnych. Przeprowadzono także kilka cyklów szkoleń, w tym warsztaty informatyczne, dla ponad 6,300 bibliotekarek i bibliotekarzy. Firma Microsoft przekazała bezpłatnie bibliotekom oprogramowanie o łącznej wartości 5 mln USD.
W Polsce program prowadzony jest przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, utworzoną w 2008 roku przez PAFW. Dzięki Porozumieniu zawartemu przez FRSI, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji oraz firmę Orange placówki biblioteczne biorące udział w Programie Rozwoju Bibliotek mogą bezpłatnie korzystać z Internetu do 2015 roku. Program wspiera Krajowe Partnerstwo na Rzecz Rozwoju Bibliotek, w skład którego wchodzi ponad stu przedstawicieli świata nauki, sztuki, gospodarki, mediów, polityki oraz sektora pozarządowego. Ponadto FRSI zawarła 16 porozumień regionalnych z władzami wojewódzkimi w całej Polsce, których celem jest promocja idei modernizacji bibliotek publicznych w małych miejscowościach.
Trzecia runda możliwa jest dzięki decyzji o przedłużeniu Programu Rozwoju Bibliotek do końca marca 2015 roku podjętej przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności oraz Fundację Billa i Melindy Gatesów w związku z efektywnym zarządzaniem środkami przekazanymi przez Fundację Gatesów oraz wkładowi finansowemu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. W ramach kontynuacji wsparcie zaoferowane zostanie zarówno nowym placówkom bibliotecznym, jak i dotychczasowym uczestnikom. Pozostałe biblioteki otrzymają ofertę dodatkowych szkoleń oraz możliwość korzystania z kursów e-learningówych. Rozwijana będzie również inicjatywa LABiB obejmująca sieć ponad stu bibliotekarzy-innowatorów, którzy za pośrednictwem portali społecznościowch tworzą i upowszechniają dobre praktyki działań bibliotek.
Łącznie do końca marca 2015 roku Programem objętych zostanie około 3,800 placówek bibliotecznych z ponad 1,250 gmin, co stanowić będzie blisko 60% placówek bibliotecznych zlokalizowanych na wsiach i w małych miastach.
Wnioski do III rundy Programu można składać od 28 stycznia do 11 marca 2011 roku. Do wszystkich bibliotek, które spełniają kryteria naboru, zostały wysłane broszury informacyjne zawierające wizytówkę z hasłem, za pomocą którego biblioteki będą mogły zarejestrować się i wypełnić wniosek w Wirtualnym Segregatorze na stronie www.biblioteki.org.
Szczegółowe informacje dotyczące rekrutacji można uzyskać dzwoniąc na infolinię: (22) 578 17 39 (w godz. 10-16) oraz pisząc na: rekrutacja@biblioteki.org.