Ruszyła Akademia Rozwoju Partnerstwa
W dniach 24-25 kwietnia w Warszawie odbyło się spotkanie otwierające Akademię Rozwoju Partnerstwa w ramach IX edycji Programu „Lokalne Partnerstwa PAFW”. Wzięło w nim udział blisko 40 przedstawicieli nowopowstałych Grup Inicjatywnych. Przy wsparciu Animatorów podejmą oni wyzwanie zbudowania lokalnych partnerstw w oparciu o metodę animacji społeczności lokalnych na rzecz dobra wspólnego.
Pierwszego dnia spotkanie odbywało się w siedzibie Przedstawicielstwa w Polsce Polsko Amerykańskiej Fundacji Wolności. Wydarzenie otworzyli: Kalina Grzeszuk-Zajączkowska, Kierownik Programowy PAFW oraz Paweł Łukasiak, Prezes Akademii Rozwoju Filantropii w. Po oficjalnym otwarciu głos zabrali przedstawiciele każdej z Grup Inicjatywnych, prezentując skład w jakim zgłosili się do Programu oraz wymieniając swoje mocne strony, które chcieliby wykorzystać we wspólnej pracy.
Po powitaniu zespół ARFP zaprezentował założenia Programu „Lokalne Partnerstwa PAFW” oraz zasady udziału w Akademii Rozwoju Partnerstwa. Następnie Tomasz Schimanek, ekspert ds. społecznych, przedstawił podstawy metody animacji na rzecz dobra wspólnego, stosowanej w Programie oraz przydatne narzędzia, takie jak tutorial metody czy plan rozwoju partnerstwa.
Zwieńczeniem spotkania w tym dniu była prezentacja ekspertek z wybranych dziedzin, z których wsparcia będą mogły skorzystać Grupy Inicjatywne. O swoich kompetencjach i realizowanych w ramach macierzystych organizacji działaniach opowiedziały: Maria Wiśnicka (Fundacja Sendzimira), Sylwia Gajownik (Fundacja Edukacja dla Demokracji) oraz Sylwia Żmijewska-Kwiręg (Centrum Edukacji Obywatelskiej).
Drugiego dnia uczestnicy spotkali się w warszawskim hotelu O3, aby ze specjalistami z Change Pilots: Alicją Sadowską i Henrykiem Stawickim pochylić się nad tematem diagnozy społecznej oraz włączania społeczności lokalnych we współtworzenie projektów. Dyskusje, prelekcje i ćwiczenia dotyczyły identyfikowania faktycznych potrzeb mieszkańców, określania celu diagnozy, a także zbierania danych poprzez wywiad i ankietę, crowdsourcing oraz badania terenowe. Uczestnicy zastanawiali się gdzie znaleźć osoby, dla których dany temat jest istotny oraz jakich narzędzi użyć, aby uzyskać odpowiedzi na kluczowe zagadnienia. Na koniec, w oparciu o przygotowany schemat, określali potrzeby przykładowej grupy mieszkańców oraz przeszkody w ich zaspokojeniu, a także oczekiwane korzyści z ich realizacji.
W nadchodzących tygodniach, w ramach Akademii Rozwoju Partnerstwa, 15 Grup Inicjatywnych pracować będzie pod okiem Animatorów, absolwentów programu. Elementami tej pracy będą m.in.: diagnoza potrzeb społeczności lokalnej, utworzenie mapy lokalnych zasobów, ustalenie wspólnej wizji oraz zawiązanie i zaplanowanie działań i planu rozwoju partnerstwa.
W ramach IX edycji programu „Lokalne Partnerstwa PAFW” planowane jest utworzenie siedmiu partnerstw oraz trzech start-upów.